Actrices de la petite enfance

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Nouvelle séance du séminaire „actrices de la petite enfance“, 10 décembre 2024, Collège de Sévigné, Paris, 9h30-17h. 

Porgramme 

Matin (9h30)

Catherine Amendola, Sandrine Angéloz Huguenot, Marie Jacobs, Céline Geoffroy, équipe ENTSCOL de la Haute École de Vaud (Suisse), « L’école des 4-6 ans : perspectives d’enseignantes, perspectives d’élèves ».

Après-midi (13h45)

Christophe Joigneaux, Université de Lille, « La résistance des enseignantes maternelles pendant près de 50 ans (1920’s-1970’s) à la mise en place des « ateliers ». Une énigme pour historiens ? »

Bérengère Kolly, Université Paris est Créteil, « Le ‘collège de la Jonchère’ dans les années 1930, une identité singulière : maison des enfants, école dans la nature, établissement secondaire libre et laïc »

Chacune de ces présentations sera suivie d’un temps d’échanges.

Inscription obligatoire avant le 6 décembre auprès de P. Legris ou B. Kolly ( ou ).

Entre récurrences et résurgences : les évolutions de la formation des enseignant·es en France depuis l’après-guerre

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Matinée d’étudeEntre récurrences et résurgences : les évolutions de la formation des enseignant·es en France depuis l’après-guerreorganisée par l’ATRHE.
Samedi 7 décembre 2024, Université Paris-Cité Campus Saint-Germain-des-Prés.

De 1945 jusqu’à la réforme projetée actuellement pour ramener les concours au niveau bac +3, la formation des enseignant·es suscite en France des débats constants et passionnés, où le politique affleure souvent sous le pédagogique. Certes, « le travail de formation est par définition toujours à reprendre parce que les pratiques et les organisations scolaires évoluent, parce que les théories et les méthodes de sciences de l’éducation s’affinent » (Perrenoud, 1994) ; mais la formation des maîtres·ses se trouve aussi investie par le pouvoir politique d’un rôle de levier miraculeux pour dépasser les contradictions du système éducatif et transformer un·e novice en enseignant·e « compétent·e », capable tout à la fois d’intéresser et de faire réussir les élèves. D’où d’incessantes critiques et réaménagements dans l’articulation délicate entre savoirs théoriques et pratique du terrain. « Le détour par l’Histoire est ici fort instructif pour montrer, dans la formation des enseignants (…) le poids des traditions, les difficultés de la novation mais aussi l’importance des décisions » (Condette, 2009). C’est en partant de la critique du modèle des écoles normales primaires, aujourd’hui mythifié dans la communication gouvernementale, que cette matinée d’étude abordera les trois principaux enjeux depuis l’après-guerre : le recrutement d’un flux constant de personnels qualifiés, l’unification de la formation des enseignant·es du premier et du second degré, et enfin l’adaptation aux nouvelles missions liées à la diversification des publics.

Programme

9H15 : Accueil du public

9H45 : Mot de bienvenue et présentation par Marie VERGNON (présidente de l’ATRHE)

10h-11h30 : Évolutions et problèmes récurrents dans les formations des enseignant·es depuis l’après Seconde Guerre mondiale jusqu’aux années 2000 par Jean-François CONDETTE (PR Lille/IRHIS) ; Patricia LEGRIS (MCf Rennes-2 / TEMPORA) ; Stéphane LEMBRÉ (PR Lille / IRHIS)

11h45-13h : Bricolage, Inventivité, Mobilisation et Tensions autour de la formation depuis les années 2000 par Dominique BRET (MCf honoraire Sorbonne Université) ; Marie-Albane de SUREMAIN (MCf Créteil, CESSMA) ; Mélanie FABRE (MCf Amiens, CAREF) ; Pierre VERSCHUEREN (MCf U. Franche Comté, Centre Lucien Febvre)

Cette matinée d’étude sera suivie de l’assemblée générale de l’association à 14h30.

2025 – Histories of Education Summer School

https://eera-ecer.de/seasonschools/2025-histories-of-education-summer-school

15th HISTORY OF EDUCATION DOCTORAL SUMMER SCHOOL (HEDSS)

This conference invites applications from postgraduate students in the history of education with an interest in the histories of educational spaces and discourses and new ways of working with images, artefacts, and archives. Leading international historians of education will give lectures and workshops, and offer advice concerning the research process. There will be opportunities for students to discuss their dissertation projects with fellow doctoral candidates and receive comments from prominent scholars in the field.

The summer school started as an EERA pilot project and is the thirteenth conference in a series of successful events that started in Ghent in 2010 and was followed by meetings in Birmingham 2011, Lisbon 2012, Hamburg 2013, Umeå 2014, Luxembourg 2015, Groningen 2016, Porto Conte 2017, Riga 2018, Liverpool 2019, Lyon 2021, Madrid 2022, Zurich, 2023 and Copenhagen, 2024. This session of the summer school is organised at the University of Oslo, Norway.

The conference is supported by:

  • Stichting Paedagogica Historica
  • History of Education Society, UK
  • European Educational Research Association (EERA)
  • International Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
  • VID Specialized University, Norway
  • University of Oslo, Norway

The number of participants will be limited to up to 25 students. The conference language is English. Participation in the conference is free of charge. Accommodation and meals will be provided, but delegates will have to cover the cost for their travel to Oslo. ISCHE travel bursaries are available to students from low-GDP countries. For more information, please check the application form.

Tutors: Björn Norlin (Umeå University, Sweden), Ian Grosvenor and Siân Roberts (University of Birmingham, UK), Angelo Van Gorp (University of Koblenz-Landau, Germany), Christian Ydesen (University of Zürich).

Local organisers: Brit Marie Hovland (VID Specialized University, Norway), Kirsten Sivesind (University of Oslo, Norway)

Closing date for applications is 31 December 2024. Successful applicants will be notified in February 2025.

Need more information?
Contact:
for queries regarding application, eligibility and selection criteria; Brit Marie Hovland (brit.hovland(at)vid.no) or Kirsten Sivesind (kirsten.sivesind(at)iped.uio.no) for queries on practical issues, e.g. regarding travel, accommodation and venue.

L’histoire de l’éducation : rôle, place et méthodes

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Nouvelle parution : de la revue Trema (numéro 61), „L’histoire de l’éducation : rôle, place et méthodes“, coordonné par Yves Verneuil avec notamment un entretien d’Antoine Prost et des textes de Jean-François Condette, André D. Robert, Renaud d’Enfert, Xavier Riondet, Solenn Huitric, Antoine Savoye, Frédéric Mole, Jean-Yves Seguy, Rita Hofstetter et Sylvain Wagnon.

Lien vers la revue

Early Career Award ASSH

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Le Early Career Award ASSH (jusqu’à la 28e édition « Prix de la Relève de l’ASSH ») a été créé à l’occasion du jubilé de l’Académie, célébré en 1996 pour ses cinquante ans d’existence. Le prix a comme but principal de soutenir les chercheuses et chercheurs à un stade précoce de leur carrière dans les sciences humaines et sociales en Suisse. Il récompense l’excellente qualité de trois articles parus dans une publication scientifique. Le prix, doté de 18 000 francs est mis au concours chaque année et est décerné au printemps lors de l’Assemblée annuelle de l’ASSH. La récompense est divisée en trois sous-prix :

  • 1er Prix : 10 000 francs
  • 2e Prix : 5000 francs
  • 3e Prix : 3000 francs

Une commission formée de treize professeur·e·s et membres du corps enseignant des hautes écoles issu·e·s tant des sciences humaines que sociales se concerte pour désigner les lauréat·e·s. 

Délai de soumission des dossiers : 2 décembre 2024.

Lien vers le concours

Call for Participation: Erziehung über Grenzen denken

Erziehung über Grenzen denken
Das Zusammenspiel von Forschung und Gedächtniseinrichtungen in der historischen Erziehungswissenschaft
Ein internationaler Ergebnis- und Vernetzungsworkshop

20.-21.02.2025, Friedrich-Schiller-Universität Jena

Die rasante Entwicklung der Computertechnik hat in den letzten Jahrzehnten grundlegende Veränderungen der Forschungspraktiken sowie auch der für eine Auswertung zur Verfügung stehenden digitalen Quellen-korpora bewirkt. Die hierfür benötigte Vorhaltung und digitale Aufbereitung historischer, vielfach hybrid sowohl in der originalen Beschaffenheit als auch als digitale Repräsentanten, vorliegenden Quellenbe-stände stellen komplexe Anforderungen an den Aufbau von (Meta)Dateninfrastrukturen. Gleichzeitig wer-den klassische hermeneutische und/oder qualitativ-quantitative Forschungsmethoden auch in der histori-schen Erziehungswissenschaft mit Methoden und Tools der Digital Humanities überblendet und eröffnen so neue Perspektiven auf die Untersuchungsgegenstände. Fragen nach dem Mehrwert, nach Potenzialen und problematischen Aspekten solcher Verfahren begleiten diese Entwicklung von Anfang an und stellen sich auch Forschenden und ihren InfrastrukturparterInnen in laufenden Projekten immer wieder neu.


Das DFG-geförderte Kooperationsprojekt Erziehung über Grenzen denken1 (Laufzeit: 04/2022-03/2025) der Friedrich-Schiller-Universität Jena und der BBF | Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung Berlin des DIPF verbindet die Schwerpunkte Archivierung, Aufbereitung und Auswertung historischer Quellenbe-stände. Dabei erfüllt es die Anforderungen einer Gedächtniseinrichtung zur Bestandssicherung (curation-driven), Erschließung und dauerhaften Bereitstellung der (physisch vorliegenden) internationalen pädago-gischen Korrespondenz des Erziehungswissenschaftlers und Lehrerbildners Wilhelm Rein (1847–1929) mit den forschungsgeleiteten Bedarfen (research-driven)2 einer methodisch mehrdimensionalen Auswertung der Quellentexte im Sinne eines Blended Reading3. Der besondere Mehrwert der Verbindung von For-schung, Archiv und Dateninfrastruktur liegt darin, dass in der engen Zusammenarbeit gegenseitige Einblicke in Terminologien, Bedarfe, Potenziale und Grenzen dieser Bereiche ermöglicht werden. Das führt zu exemp-larischen Lerneffekten und Synergien, die dazu beitragen, zielführende, nachnutzbare und vor allem an-schlussfähige Lösungsansätze zu entwickeln.4


Im Projekt werden historisch vergleichend wie auch vielfältige Grenzen transzendierend (s.u.) Bedeutung und Wirken verschiedener AkteurInnen bei der Gestaltung, Verbreitung und Rezeption pädagogischer The-orie und Praxis erforscht. In diesem Zusammenhang wird pädagogische Reform als ein inhärent pädagogi-sches, aber uneindeutig bzw. vielfältig konnotiertes Motiv untersucht, das dank seiner relativen Vagheit unterschiedliche AkteurInnen(gruppen) verbunden haben kann. Als grundlegende Forschungsaspekte wer-den, begründet durch die besondere Verfasstheit des Quellenmaterials, Vielfältigkeit und (das Überwinden von) Grenzen berücksichtigt. Die VerfasserInnen stammten aus unterschiedlichsten Kontexten. Um Gren-zen und Synergien zwischen solch vielfältigen AkteurInnen inhaltlich wie netzwerkanalytisch zu untersu-chen, wurde, ergänzend zu vergleichenden Untersuchungen zu vielfältig ineinander verschränkten Begren-zungen (z.B. bzgl. Geschlecht, institutioneller Anbindung, sozialer und geographischer Herkunft), ein solche Begrenzungen transzendierender Forschungsansatz entwickelt. Gleichzeitig ist es ein Ziel des Projektes, den einmaligen und (nicht nur) bildungsgeschichtlich forschungsrelevanten Quellenbestand zu erhalten, die Quellentexte als ein angereichertes Textkorpus interessierten Forschenden dauerhaft im Open Access zur orts- und zeitunabhängigen Nachnutzung bereitzustellen und dadurch günstige Ausgangsbedingungen für internationale und fachübergreifende Kooperationen in der weiterführenden Forschung zu schaffen.


Zum Abschluss der Förderphase möchte das Projektteam im Rahmen eines internationalen Workshops mit Forschenden aus den pädagogischen und verwandten Disziplinen und mit KollegInnen aus den Bereichen Archiv, Forschungsinfrastruktur und Datenmanagement in den Austausch treten. Der Workshop soll Einblicke in Projekte im Bereich der digitalen Geisteswissenschaften ermöglichen, Gelegenheit zur kritischen Re-flexion inhaltlicher und infrastruktureller (Forschungs-)Ergebnisse und Herausforderungen bieten und zu-dem die Vernetzung zwischen AkteurInnen aus den verschiedenen Bereichen fördern. Über den Verlauf von zwei Tagen werden in unterschiedlichen Panels zu zwei Themenspektren Vortrags-, Werkstatt- und Poster-formate angeboten. Dafür freuen wir uns bis zum 30.11.2024 über Einreichungen zu folgenden Schwerpunkten:

Themenspektrum 1: Inhaltliche Schwerpunkte
Inhaltliche Schwerpunkte können im weiten thematischen Umfeld der Forschungsschwerpunkte im Projekt Erziehung über Grenzen denken eingereicht werden.
Dazu zählen insbesondere:

Vielfältige AkteurInnen in der (Erziehungs-)Wissenschaft und pädagogischer Praxis

Internationale und vielfältige Grenzen transzendierende Netzwerke in Pädagogik und Wissenschaft

Reform als pädagogisches Motiv / Konnotationen pädagogischer Reform

Die Jenaer Pädagogik unter Wilhelm Rein: Theorie und Praxis, Einfluss und Rezeption

Themenspektrum 2: Herausforderungen und Lösungen in (kooperativen) Projektvorhaben in den digitalen Geisteswissenschaften


Im Rahmen des zweiten Themenspektrums können (Ergebnisse von) Projekte(n) aus Archiv und (For-schungs-)Datenmanagement wie auch (von) Forschungsprojekte(n) zu anderen Forschungsthemen aus der Historischen Pädagogik, den Erziehungswissenschaften und verwandten Fächern vorgestellt werden, die sich im Bereich der digitalen Geisteswissenschaften verorten.
Dabei sind u.a. folgende Schwerpunkte denkbar:

Ergebnis- und Praxisberichte

Forschungsmethoden (z.B. Blended Reading, computergestützte Netzwerkforschung, computerge-stützte Textanalyse)

Analoge und Digitale Quellenbestände

Informations- und Datenmanagement

Archiv und Dateninfrastruktur

Organisation, Kommunikation und Terminologie

Rechtekonfiguration und Rechteverwaltung

Es können Vorträge, Poster und Werkstattformate auf Deutsch und Englisch eingereicht werden. Um in-ternationalen KollegInnen die Teilnahme zu ermöglichen, findet der Workshop teils im Hybridformat statt.

Senden Sie bis zum 30.11.2024 ein kurzes Exposé im Umfang von maximal 4.000 Zeichen (inkl. Literaturverzeichnis) an folgende E-Mail-Adresse:

Nach Prüfung der Einsendungen melden wir uns bis zum 31.12.2024 bei Ihnen zurück.

Wir freuen uns auf Ihre Vorschläge.
Für das Projektteam: Dr. phil. Katja Grundig de Vazquez und Annett Krefft, M.A.

Fussnoten:

1Weiterführende Informationen zum Brücken- und Kooperationsprojekt: https://www.fsv.uni-jena.de/36399/dfg-projekt und https://bbf.dipf.de/de/sammeln-entdecken/erschliessen-digitalisieren/wilhelm-reins-korrespondenznachlass#3
2 Cremer, Fabian/Klaffki, Lisa/Steyer, Timo (2018): Der Chimäre auf der Spur: Forschungsdaten in den Geisteswissenschaften. In: O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal. Heft 2/2018. S. 142-162. https://doi.org/10.5282/o-bib/2018H2S142-162.
3 Stulpe, A./Lemke, M. (2016): Blended Reading. In: Lemke, M./Wiedemann, G. (Hrsg.) (2016): Text Mining in
den Sozialwissenschaften. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, S. 17–61. DOI: 10.1007/978-3-658-07224-7_2
4 Rat für Informationsinfrastrukturen (RfII) (2024): Sammlungen als multimodale Infrastrukturen. Analog und digital für die verknüpfte Nut-zung erschließen, Göttingen. https://rfii.de/?p=11282.

Appel à contributions : L’éducation dans un monde diversifié et complexe

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Le congrès annuel 2025 de la Société suisse pour la recherche en éducation (SSRE) et de la Société suisse pour la formation des enseignantes et des enseignants (SSFE) aura lieu du 2 au 4 juillet 2025 à la Haute école pédagogique de Lucerne. La conférence est consacrée au thème „L’éducation dans un monde diversifié et complexe“.

L’appel à communications a été lancé le 23 septembre 2024 et les contributions peuvent être soumises jusqu’au 10 décembre 2024.

Appel à contributions

Se soustraire à l’empire des grands. Enfance, jeunesse et agentivité (1500-1800)

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Parution nouveau numéro de la revue Histoire de l’éducation, 161 – 2024, Se soustraire à l’empire des grands. Enfance, jeunesse et agentivité (1500-1850), sous la direction de Sylvie Moret Petrin.

Au cœur de la redécouverte d’individus privés de visibilité, le concept d’agentivité (agency) n’a encore été que rarement appliqué aux enfants et jeunes gens de l’époque moderne. Pourtant son potentiel herméneutique apparaît évident. De l’enfance à l’âge adulte, les individus sont engagés dans un processus de construction d’eux-mêmes dans lequel ils cherchent à affirmer leur individualité face aux adultes et au monde. En ouvrant la réflexion sur l’expérience enfantine et les pouvoirs d’action de la jeunesse (entre adaptation et résistance) en France et dans les pays voisins (Suisse, Allemagne), et ce sur un temps long (XVIe-milieu du XIXe siècle), et en travaillant sur un large panel de sources – des textes classiques de l’histoire de l’éducation aux écrits personnels de jeunesse – ce dossier entend mettre en lumière la façon dont les enfants ont agi au sein des structures sociales. Ce faisant, il s’attache à révéler enfants et jeunes gens comme des acteurs et actrices historiques à part entière.

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Photography as a research source for the history of education

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Call for submissions for the Brazilian Journal of History of Education – Photography as a research source for the history of education.

 Organizers

Prof. Dr. Maria Ciavatta, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brazil 

Prof. Dr. Maria Augusta Martiarena, Instituto Federal do Rio Grande do Sul, Osório, RS, Brazil 

Associate Editor of RBHE 

Prof. Dr. Olivia Morais de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brazil 

Presentation brief 

Photography is an important tool for preserving memory and writing history. It stands against the erasure of the memory of domination and bears witness to struggles of resistance. In historical research, photography was a late addition to the arsenal of documents used by historians. At the beginning of the 20th century, History benefited from the expansion of the concept of source, to which historians such as Marc Bloch, Lucien Febvre, Jacques Le Goff, among others, contributed. To this end, this dossier aims to include contributions from researchers who use photography as a research source in the History of Education, addressing, through this source, different segments, such as: school institutions, school practices, school culture, material culture, childhood, among other themes relevant to the area. 

Profile of expected contributions 

Contributions should establish an interface with the following thematic axes: 

 Conceptual and methodological issues in the analysis and interpretation of photographic images in the History of Education; 

 Photography and Collections in History of Education; 

 Photography and History of Educational Institutions; 

 Photographs and school life; 

 Photographs and school material culture; 

 Photographs and History of Education in non-formal spaces. 

Deadlines 

1. Public notice: 09/16/2024. 

2. Submissions: from 10/01/2024 to 01/31/2025. Only texts submitted until 01/31/2025 will be evaluated for the composition of the dossier. 

3. Schedule: the dossier will be published in issue no. 25 (2025), and it is estimated for the second half of 2025.

Call for submissions

UNESCO’s Role in Post-War Educational Transformation and Decolonization

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Call for papers – UNESCO’s Role in Post-War Educational Transformation and Decolonization. On the 80th Anniversary of UNESCO’s Founding.

UNESCO played a pivotal role in shaping post-war educational transformations, contributing to the reconstruction of war-ravaged school systems and fostering new visions of education and learning. Notably, the organization assumed a critical role in the decolonization process, supporting the establishment of independent national education systems and promoting access to education for all peoples.

In recognition of the 80th anniversary of UNESCO’s founding, the Roma Tre University announce a call for papers for an international webinar series, scheduled to unfold across three distinct dates in the Spring of 2025: March 26, April 16, and May 14. The working languages of the webinar series will be English, French, and Italian, and contributions will be published in open access with Roma Tre University Press. This series is designed to provide a platform for presenters to showcase their ongoing research projects, discuss their chosen methodologies, highlight the types of sources being utilized, and share anticipated outcomes. The focus is on presenting works in progress and fostering collaborative and transdisciplinary discussions on emerging research.

In addition to the webinar series, a final conference will be held on November 18, 2025, at Roma Tre University. This conference will provide a platform for broader discussion and reflection on the research project’s findings. Proceedings from the conference will be published with an international publisher, to be determined. This initiative invites scholars, researchers, and practitioners to submit papers that explore UNESCO’s key role in post-war educational transformations, with a particular, though not exclusive, focus on the issue of decolonization.

Key Themes:

  • UNESCO and post-war education reconstruction
  • UNESCO’s role in promoting new pedagogies and learning approaches
  • UNESCO and late colonialism: the relationship between UNESCO and colonial powers
  • UNESCO and decolonization: the establishment of independent national education systems and access to education for all; interculturality, non-state actors, and the transformation of education in post-colonial societies
  • UNESCO and the Cold War: the organization as a forum for transnational exchanges that crossed the Iron Curtain and/or as an arena for confrontation between competing visions of education during the Cold War
  • The new forms of technical cooperation introduced in various regions, including “non-self-governing territories”, and their impact on educational development.
  • The long-term impact of UNESCO initiatives on global education, including technical assistance programs and network activities, warrants further investigation. In this perspective, we invite explorations of the UNESCO Chairs program, established in 1992 to foster international inter-university cooperation and knowledge sharing, and its role in shaping educational landscapes worldwide.
  • Challenges and prospects for education in the 21st century

This call for papers particularly invites submissions delving into the concept of “fundamental education” as outlined in UNESCO’s foundational documents. UNESCO’s early vision emphasized education’s role in fostering social and economic development, ultimately contributing to global peace. “Fundamental education”, as envisioned by UNESCO, encompassed not only basic literacy and numeracy skills but also broader areas like health, hygiene, agriculture, and resource management.

This call for papers encourage submissions that explore the following aspects:

  • Theoretical underpinnings: Analyze the philosophical and ideological foundations of UNESCO’s 1947 concept of “fundamental education” and subsequent educational concepts and models. How did they relate to prevailing educational models in colonial and non-colonial contexts? What role did pedagogues and experts from the Global South play in its elaboration?
  • Case studies: Investigate specific instances where UNESCO’s educational concepts and models, including “fundamental education”, were implemented, particularly in the early years following its formulation. How were these programs adapted and received in different contexts?

This call for papers particularly encourage submissions that investigate specific historical case studies from the post-war world where UNESCO’s evolving educational concepts, programs and models were implemented to address issues of economic and social differentiation, hierarchization and marginalization. These studies should analyze how the programs were adapted to address the needs of these communities, and how these influenced UNESCO’s agenda, with a specific focus on promoting social and economic development and gender and ethnic equality in educational access and outcomes.

Here are some potential areas of enquiry:

  • Programs targeting specific marginalized groups: How did UNESCO’s educational concepts, programs and models, such as “fundamental educational”, addressed the needs of groups facing economic hardship, social exclusion, ethnic differentiation, or geographical isolation, in colonial and non-colonial societies?
  • Gender (in)equality: How did UNESCO’s educational concepts, programs and models dealt with gender imbalances in education? Did they actively promote equitable access to education for girls and women? What challenges and successes were encountered in this endeavor?
  • Local adaptations: How were UNESCO’s principles adapted to the specific cultural and social contexts of different communities, under distinct forms of rule?
  • Cultural “integration”: Did the meeting of different cultures create integration or did one prevail over the other?
  • Institutional realities and dynamics: How did UNESCO’s educational concepts, programs and models engaged with, and were shaped by, other institutions, from states to other international organizations, governmental and non-governmental?

This seminar series also aims to delve into the transformative role that civil society organizations, religious groups, local communities, and families have played in children and adult’s education, aligning with UNESCO’s vision for educational transformation. We are particularly interested in exploring how these actors, especially in the post-colonial world, have shaped more diverse educational approaches, preserved local knowledge, and championed equitable access to quality education. We especially welcome research that investigates the following themes, which bridge the gap between the political and social history of late colonialism and decolonization and the history of education:

  • Innovative solutions for equitable education and persistent inequalities in post-colonial education: How have non-state actors and their intercultural education strategies contributed to a richer and more inclusive educational landscape in post-colonial societies? Conversely, what factors have perpetuated educational inequalities in these same societies, considering factors like ethnicity, socioeconomic status, gender, and disability? We particularly value research that investigates the root causes of these disparities and/or reconstructs how innovative pedagogical approaches and initiatives have been developed to combat educational inequalities and expand access to quality.
  • Education and social control: tools of assimilation in the colonial era: How did vocational training programs, sport education practices, and missionary school strategies function as tools for social control and cultural integration or assimilation? We encourage analyses of these specific areas that can shed light on the complex relationship between education and power dynamics during the colonial era.
  • Education and cultural encounters: How educational Western-styled models impacted local communities and transformed their worldviews and social habits, while be shaped by them as well? What was the agency of local actors and institutions in shaping top-down models and programs? We incite studies that engage with these multifaceted dynamics.
  • Education and emancipation: How did local peoples use education, and its opportunities, as mechanisms of social mobility, economic advancement, and political organization, contesting colonial power and other political and social inequalities, before and after formal independence? We welcome investigations that explore the multiplicity of contexts, uses, and effects, of educational programs, including students’ mobility schemes in the postcolonial era.

Multi-actor perspectives: In addition to the above, we encourage submissions that shed light on the complex relationships between UNESCO and various actors involved in the implementation of fundamental education programs. This may include:

  • National governments: How did national governments collaborate with UNESCO in designing and implementing fundamental education programs? What were the challenges and successes of this collaboration?
  • Religious institutions: How did religious institutions engage with UNESCO’s fundamental education initiatives? Did they offer support, resistance, or a combination of both?
  • Supranational institutions: We are particularly keen on receiving research that explores the role of emerging supranational institutions, such as the early European Community institutions or non-governmental organizations, in shaping and supporting UNESCO’s fundamental education programs, including inter-imperial organizations.
  • Political and trade union associations: We welcome submissions that examine how political and trade union movements in emerging nations, particularly during decolonization events, interacted with UNESCO’s fundamental education agenda.
  • Civil society actors: We are particularly interested in contributions that reflect on the role of civil society actors, such as cultural organizations, pedagogical associations, and intellectuals, in the promotion and implementation of fundamental education programs.

Submission Guidelines and Important Dates

Abstract submission : submit your abstract (max 300 words) along with a brief bio (max 150 words) to:  by November 30, 2024.
Notification of Acceptance: January 31, 2025.

  • Submissions will be considered for both the international webinar series and the culminating conference.
  • Abstracts outlining research in progress or preliminary findings will be prioritized for the webinar series, fostering synergistic discussions on methodology, sources, and future research directions.
  • The definitive dates for the webinars and the conference, as well as logistical details, will be communicated upon acceptance of proposals.

Organizers

  • Marialuisa Lucia Sergio, Roma Tre University
  • Miguel Bandeira Jerónimo, University of Coimbra
  • Damiano Matasci, University of Geneva

Scientific Committee

  • Barnita Bagchi, University of Amsterdam
  • Hugo Gonçalves Dores, University of Coimbra
  • Federica Guazzini, University for Foreigners of Perugia
  • Rita Hofstetter, University of Geneva
  • Karim Khaled, CREAD – Centre de Recherche en Économie Appliquée pour le Développement, Algiers
  • Elisa Prosperetti, National Institute of Education, Nanyang Technological University, Singapore
  • Fernando Tavares Pimenta, Centro de Estudos de História do Atlântico-Alberto Vieira, Madeira
  • Juliet Thondhlana, UNESCO Chair in International Education and Development, University of Nottingham
  • Roberto Sani, Università degli Studi di Macerata
  • Ellen Vea Rosnes, University of Stavanger
  • Elena Zizioli, Roma Tre University

Steering Committee

  • Fernando Battista, Roma Tre University
  • Lavinia Bianchi, Roma Tre University
  • Sara Ercolani, Università of Pisa
  • Michele Mioni, Paris 1 Panthéon-Sorbonne
  • Giorgio Musso, Roma Tre University
  • Martino Oppizzi, École française de Rome
  • Veronica Riccardi, Roma Tre University
  • Lisa Stillo, Roma Tre University

Les enseignants et l’enseignement. Une histoire en mouvement

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Les enseignants et l’enseignement. Une histoire en mouvement – Appel à contribution pour le prochain colloque ISCHE qui aura lieu à Lille, France, 8-11 juillet 2025.

Tout au long de l’histoire, à tous les niveaux et dans tous les types d’apprentissage, l’enseignement est au cœur du processus éducatif.

ISCHE 46 explorera l’histoire des enseignants et de l’enseignement, depuis les temps les plus anciens jusqu’au début du 21e siècle, dans toute sa diversité. L’UNESCO définit les enseignants comme tous ceux qui instruisent les autres. En utilisant une définition large du terme « instruire », ISCHE 46 examinera non seulement l’histoire des enseignants professionnels dans des institutions allant des écoles maternelles aux universités, mais aussi celles des formateurs, des familles, des tuteurs, des associations de jeunes, des mouvements populaires, de l’auto-instruction, et jusqu’aux enseignants non humains tels que d’autres êtres vivants et des dispositifs technologiques.


Le thème du congrès, « Enseignants et enseignement », vise à mettre en lumière les rôles réels et idéaux des enseignants et de l’enseignement dans les écoles et dans la société. Leurs fonctions, leur importance et leur statut ont profondément évolué au cours de l’histoire et continuent d’incarner de nombreuses contradictions. Dans le cas des enseignants, ils ont été des instruments d’alphabétisation, de connaissance et même d’émancipation. La nature même de la fonction des enseignants – mettre à la disposition des autres des connaissances particulières – peut également susciter des attentes et des tensions avec les responsables des politiques éducatives.


Les caractéristiques sociales des enseignants : Qui sont les personnes qui enseignent (professionnellement ou non) ? Que signifie être enseignant et comment le devient-on ? La sociologie historique de l’enseignement interroge l’histoire de la promotion sociale par l’accès à la profession ainsi que la différenciation interne au sein de celle-ci. Les identités et les statuts des enseignants sont multiples et variés, en fonction des disciplines qu’ils enseignent et des institutions dans lesquelles ils travaillent. Les connaissances et les compétences requises pour devenir et travailler en tant qu’enseignant, ainsi que les procédures de recrutement et d’évaluation de cette profession, ont varié selon les matières et les niveaux, et la formation des enseignants a suscité de nombreux débats depuis qu’elle a été institutionnalisée au début du dix-neuvième siècle. Le genre, la sexualité, la classe sociale, l’origine ethnique et d’autres caractéristiques des enseignants ayant influencé leur formation et leur statut, l’analyse de ces facteurs est essentielle à la sociologie historique de l’enseignement.

L’enseignement comme travail : la mise à disposition de savoirs particuliers et les conditions dans lesquelles elle s’effectue ont connu de profonds changements au cours de l’histoire, de même que les conceptions de l’autorité de l’enseignant. De la mémorisation et de la récitation à l’« apprentissage par la pratique » et à l’apprentissage actif, les méthodes des enseignants ont évolué entre permanences et mutations. Les conditions de travail ont changé en raison de nouvelles approches administratives, ainsi que des efforts individuels et organisés des enseignants dans le cadre d’activités professionnelles, politiques, communautaires et/ou syndicales. Les méthodes et les conditions de travail des instituteurs, des professeurs d’université et de ceux qui enseignent dans des contextes non institutionnels présentent des différences importantes qui mettent en lumière des tendances et des questions plus larges.

Représentations et connaissance du métier : Les images médiatiques et culturelles des enseignants sont nombreuses et variées, nourries par des mémoires individuelles ou
collectives facilement déformées par le temps. Les productions culturelles du passé (littérature, théâtre, cinéma…) mettent en scène une série d’enseignants dont les personnages servent d’archétypes de bonté ou de sévérité, de l’enseignant engagé auprès de ses élèves à l’enseignant épuisé et cynique. Comprendre l’émergence et l’évolution de ces représentations permet de comprendre comment la culture informe, façonne et réfracte les politiques de l’enseignement et de la mémoire historique.

Pluralisation de l’enseignement et des enseignants : Les enseignants ne sont pas seulement ceux qui sont légitimés professionnellement par l’État et d’autres organismes de certification, mais aussi tous les agents et vecteurs qui mettent le savoir à la disposition des autres. Les mouvements sociaux, culturels et religieux ont été des vecteurs d’enseignements importants dans l’histoire de l’humanité. Les acteurs non humains, tels que les plantes et les animaux, ainsi que les artefacts technologiques dans lesquels le savoir est inscrit, ont également joué un rôle dans l’enseignement et la transmission du savoir à travers les différentes générations.

Aborder l’histoire de l’éducation en mettant l’accent sur les enseignants et l’enseignement requiert une attention particulière aux contextes.

L’ISCHE 46 vise à tirer le meilleur parti de la pluralité des contextes en explorant toutes les périodes historiques et toutes les zones géographiques. Les études de cas, les approches comparatives, les études d’individus et les analyses institutionnelles ou systémiques sont toutes les bienvenues, de même que la diversité des sources et des méthodologies. Toutes les connaissances sur les enseignants et les pratiques d’enseignement, ainsi que leur renouvellement, sont également importantes.

Plusieurs axes peuvent guider les propositions pour cette conférence :
1. Identités et parcours : recrutement, formation, diplômes, reconversions ; approches par le genre, les origines sociales, géographiques, ethniques ;
2. Les conditions d’exercice et de vie des enseignants : prescriptions officielles, vie quotidienne, temps de travail, salaires, entrée dans le métier, retraite, santé,
vulnérabilités ;
3. Les savoirs et les compétences : maîtrise disciplinaire, savoirs pédagogiques, expertise didactique, formation continue ; professionnalisation, autorité dans la classe, pratiques pédagogiques, enseignements interculturels, pédagogies publiques.
4. Les relations, les interactions avec d’autres acteurs : élèves, bien sûr, mais aussi hiérarchie (personnels de direction, d’inspection…) et familles, et rapports entre enseignants, que ce soit au sein de l’établissement scolaire ou lors de rencontres locales, nationales, voire internationales, ainsi que les systèmes politiques et sociaux.
Les relations entre les enseignants et l’Etat devront être étudiées avec soin ; nous nous intéresserons par exemple aux associations d’enseignants, à la syndicalisation et à la
politisation ;
5. Outils pédagogiques et artefacts scolaires : la socio-matérialité de l’enseignement à travers la création, la production et la diffusion des technologies pour l’enseignement.
6. Les enseignants et l’enseignement en dehors de l’école : école et société, rôles culturels et sociaux des enseignants dans la vie communautaire, contextes institutionnels de
pratique et interactions avec les sociétés ; espaces d’enseignement atypiques (prison, hôpital, etc.) ; contextes de crise (guerre, épidémies, catastrophes naturelles).
7. Acteurs non humains et pratiques pédagogiques : l’histoire des enseignants et de l’enseignement au-delà de l’approche centrée sur l’homme.
8. Représentations des enseignants et de l’enseignement dans la littérature, le cinéma et la culture de masse et leur impact sur la mémoire collective.

Mots-clés : recrutement, formation, métiers, identités, pratiques, savoirs professionnels, enseignement, pédagogie, professionnalité, carrière.

Appel à contribution

Colloque « paradigmes scientifiques et politiques de démocratisation éducative » 

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Colloque « paradigmes scientifiques et politiques de démocratisation educative », Université Lumière Lyon 2, 28-29 novembre 2024.

Réseau Thématique CNRS « Recherches autour des questions d’éducation », responsables : Nicolas Vibert, Grégoire Borst.
Axe 6 : Vers une éducation démocratique. Histoire et actualités des discours et des pratiques.

Comité d’organisation : Solenn Huitric, Frédéric Mole, André Robert, Jean-Yves Seguy, Yves Verneuil.

Lien vers le programme

The Journal of the History of Childhood and Youth Editorial Board

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The Journal of the History of Childhood and Youth invites scholars to join our distinguished Editorial Board starting January 1, 2025. They seek applications from scholars passionate about advancing the field of the history of childhood and youth and are committed to enhancing the journal’s prestige and reach. Board members will work with the journal’s editors to promote the journal, increase the academic prestige of the journal, and advise on strategic directions for the JHCY. Additionally, board members will be expected to be actively involved in the peer review process through the creation of a peer review database as well as serving peer reviewers in their fields of expertise at least once per year.

Qualifications Necessary: Board members must

  • Hold a Ph.D. in a relevant field to the journal (history, literary studies, childhood studies, art history, anthropology, for example).
  • Be a published scholar with a contribution(s) to the history of childhood and youth
  • Be able to serve a 3-year term (January 1, 2025 – December 31, 2028)

Preferred Qualifications:

  • Member of the Society of the History of Childhood and Youth
  • Published author in the JHCY (either article or book review)

Responsibilities:

  • Participate in the peer review process by making suggestions for relevant peer reviewers and building a geographic, temporal, and thematic peer reviewer database
  • Serve as a peer reviewer for manuscripts at least once per year
  • Advise and provide feedback on editorial policies and strategic direction
  • Promote the journal within professional networks to attract high-quality submissions and broad readership
  • Uphold ethical standards in publishing

To nominate yourself or someone else, please submit the following materials to this portal by October 1, 2024 : https://forms.gle/APB9jBFVsbrNvkbU7

  1. Current C.V.
  2. A brief 500 word statement explaining your interest in joining the JHCY Editorial Board and how you can meaningfully contribute to it.

For any inquiries, please contact the Editors at 

La scuola in vetrina 

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Call for papers : La scuola in vetrina. Il ruolo delle esposizioni didattiche nello sviluppo del mercato scolastico tra Otto e Novecento 

 Come è noto, grazie alle riflessioni avviate prima da María del Mar del Pozo Andrés (1983) e poi attraverso un seminario internazionale organizzato nel 2007 dal CEINCE-Centro Internacional de la Cultura Escolar di Berlanga de Duero, in Spagna, nella storiografia educativa si è aperta una nuova pista di indagine dedicata alle Esposizioni Internazionali. Esse, come evidenziato negli atti del citato seminario (Lawn, 2009) possono essere considerate come luogo che preconizza il futuro o meglio in cui la presenza dei materiali educativi permette di scoprire “i segni del futuro” rispetto allo sviluppo di una determinata industria scolastica e delle relative politiche educative. Da quel momento ha preso avvio un filone di studi dedicato a indagare il legame tra Esposizioni Universali del XIX secolo e dell’inizio del XX e l’evoluzione della produzione di sussidi didattici, facendolo diventare un “campo di analisi storiografica in cui ci vengono mostrate le materialità e le loro rappresentazioni come nuovo record per la storia culturale in una prospettiva etnografica ed ermeneutica” (Escolano Benito, 2012: 151). Accanto alle grandi Esposizioni internazionali (Dussel, 2007; Lawn & Grosvenor, 2005; Dittrich, 2011 y 2013; Matasci, 2015; Trigueros-Gordillo & Rubio-Mayoral, 2018; Viola, 2018; Brunelli, 2020), è emerso con chiarezza come anche le mostre didattiche di carattere più strettamente nazionale o locale hanno la capacità di offrirci elementi di grande interesse per l’interpretazione della storia della materialità scolastica di un determinato periodo e per disporre di nuovi tasselli che vanno a nutrire e completare il panorama più ampio della ricerca storico-educativa (Rico Mansard, 2004; D’Ascenzo & Vignoli, 2008; Meda, 2010 y 2016; Durán Rodríguez, 2012; Barausse, 2020; Pizzigoni, 2022). 

Anzi talvolta i differenti livelli – mostre internazionali, nazionali e locali – si intrecciano tra loro, andando non solo ad alimentarsi l’un l’altro (per esempio, oggetti premiati in una esposizione didattica locale che vengono portati in mostra a livello internazionale o viceversa) ma anche a permetterci di ricostruire intrecci, contatti, ambiti di impatto, rapporti economici-commerciali tra differenti paesi o differenti ditte, destini di autori e delle loro invenzioni che ampliano la conoscenza di scenari capaci di superare lo specifico luogo e il momento della mostra per entrare a far parte delle politiche (non solo educative) che vanno a determinare la cultura materiale di uno specifico momento storico o di una determinata realtà. 

Tali Esposizioni infatti, essendo al momento della loro realizzazione la rappresentazione degli elementi più innovativi della società in cui venivano organizzate – vere e proprie “vetrine” dell’innovazione a scuola –, ci permettono oggi di cogliere i significati rispetto a svariate chiavi interpretative: dalle funzioni che si intendevano attribuire a determinati sussidi didattici in base alle nuove direzioni pedagogiche-metodologiche, ai “movimenti” in quel settore produttivo (nascita di nuovi oggetti, nuovi produttori, nuovi rapporti di scambio, etc.) fino a consentirci di studiare attraverso la materialità scolastica di un determinato periodo gli interessi di chi allora viveva la scuola e parlava di scuola (decisori politici, rappresentanti di interessi economici, associazioni pedagogiche e magistrali, etc.). 

La call for papers di Cabás intende quindi proseguire l’indagine dedicata al potenziale euristico delle Esposizioni focalizzando l’attenzione espressamente sulle esposizioni didattiche.  Esse potranno essere indagate a differenti livelli sia rispetto alle istituzioni che le organizzano sia rispetto al raggio geografico di impatto delle mostre stesse:  la presenza di Esposizioni didattiche nell’ambito delle grandi esposizioni internazionali e universali;  la presenza di scuola e oggetti didattici nell’ambito delle Esposizioni nazionali;  le esposizioni didattiche regionali, provinciali o municipali;  le esposizioni didattiche organizzate da associazioni, enti, organizzazioni e scuole;  le esposizioni didattiche dedicate a una specifica disciplina, a uno specifico grado scolastico, a una specifica categoria di prodotti;  la presenza di scuola e oggetti didattici nell’ambito delle fiere campionarie.  Tali Esposizioni potranno essere indagate secondo molteplici sguardi di ricerca: dall’analisi degli oggetti didattici esposti all’organizzazione in classi espositive (che riflette un pensiero non solo pedagogico ma spesso anche politico e organizzativo); dai soggetti promotori all’analisi degli espositori; dai personaggi incaricati all’organizzazione ai componenti delle giurie; dai relativi premi alle relazioni finali; dai cataloghi alle conferenze organizzate in mostra e così via.  L’obiettivo di ogni contributo sarà quello di offrire la conoscenza di una realtà espositiva dedicata alla didattica, della specificità che ne costituisce la sua identità e – nel contempo – del contributo euristico che essa può offrire rispetto al macro-tema delle esposizioni didattiche in Europa e nel mondo tra Otto e Novecento. 

COORDINAMENTO SCIENTIFICO: 

Juri MEDA (Università di Macerata, Italia) e Francesca Davida PIZZIGONI (Università di Torino, Italia) 

LINGUE ACCETTATE: 

Il numero monografico sarà pubblicato interamente in lingua inglese

RICEZIONE DELLE PROPOSTE: 

Data limite per la presentazione delle proposte di articoli: I dicembre 2024 

Comunicazione dell’accettazione: 31 gennaio 2025 

Consegna dei contributi definitivi: 30 giugno 2025 

Pubblicazione del numero monografico: dicembre 2025 

STRUTTURA DELL’ABSTRACT: 

L’abstract della proposta dovrà contenere al max 2.000 battute (spazi inclusi) e può essere inviata in inglese, castigliano o italiano includendo: 

Nome e cognome dell’autore (o degli autori)  ; Affiliazione istituzionale dell’autore (o degli autori) ; Indirizzo di posta elettronica dell’autore (o degli autori) ; Titolo ; Parole chiave (max. 5) .

Invio della proposta: la proposta deve essere inviata per posta elettronica a:  

Sarà ammessa al massimo una proposta di articolo per autore, anche se realizzato in collaborazione con altri. 

Invio dell’articolo, template e norme: il caricamento dell’articolo finale dovrà realizzarsi utilizzando lo spazio dedicato nella pagina web di Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico Educativo, seguendo le norme indicate nella pagina stessa: https://ojs.ehu.eus/index.php/cabas. 

BIBLIOGRAFIA: 

Barausse, A. (2020). Mostre didattiche, musei pedagogici e musei scolastici in Italia dall’Unità all’ascesa del fascismo. Nation building tra processi di scolarizzazione, modernizzazione delle pratiche didattiche e relazioni internazionali. En A. Barausse, T. de Freitas Ermel, V. Viola (eds.), Prospettive incrociate sul Patrimonio Storico Educativo (pp. 109-150). Pensa Multimedia. 

Brunelli, M. (2020). Esposizioni Universali, musei pedagogici e modernizzazione educativa. En M. Brunelli Alle origini del museo scolastico. Storia di un dispositivo didattico al servizio della scuola primaria e popolare tra Otto e Novecento (pp. 14-20). Eum. 

D’Ascenzo, M. and Vignoli, R. (eds.). Scuola, didattica e musei tra Otto e Novecento: il Museo didattico Luigi Bombicci di Bologna. Clueb, 2008. 

Del Pozo, M. M. (1983). Presencia de la pedagogía española en las Exposiciones Universales del XIX. Historia de la Educación, 2, 165-172. 

Dittrich, K. (2011). La modernisation du système éducatif à travers les Expositions universelles, 1873-1904. Japon pluriel, 8, 347-356. 

Dittrich, K. (2013). As exposições universais como mídia para a circulação transnacional de saberes sobre o ensino primário na segunda metade do século XIX. História da Educação, 17/41, 213-234. 

Durán, M.D. (2012). Las Exposiciones Universales y Regionales como recurso didáctico en las Escuelas de Artes y Oficios (1886-1939). Sarmiento, 16, 143-166. 

Dussel, I. (2007). Argentina en las exposiciones universales (1867-1911), VIII Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Latinoamericana. Contactos, cruces y luchas en la historia de la educación latinoamericana, 2007. 

Escolano, A. (2011/2012). La Educación en las Exposiciones Universales. Cuestiones Pedagógicas, 21, 149-170. 

Guereña, J.K. (2005). España y Europa. La educación (1875-1914). En J. L. Guerena, M. Zapata (eds), Culture et Éducation Dans Les Mondes Hispaniques (pp. 231-142). Presses universitaires François-Rabelais. 

Grosvenor, I. (2005) Pleasing to the Eye and at the Same Time Useful in Purpose’: a historical exploration of educational exhibitions. En M. Lawn, I. Grosvenor (eds), Materialities of Schooling (pp. 163-176). Symposium Books. 

Lawn, M. (ed.) (2009). Modelling the Future: exhibitions and the materiality of education. Symposium Book, 2009. 

Lawn, M. and Grosvenor, I. (eds.) (2009). The Making of School Modernities. Education in World Exhibitions. Symposium Books. 

Lawn, M. and Grosvenor, I (2021). Finding traces, researching silences, analysing materiality: notes from the United Kingdom. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 38, 33-54. 

Matasci, D. (2015). L’école républicaine et l’étranger: une histoire internationale des réformes scolaires en France (1870-1914). ENS éditions. 

Meda, J. (2010). Nascita e sviluppo dell’Istituto nel periodo fascista (1929-1943). En P. Giorgi (ed.), Dal Museo nazionale della scuola all’INDIRE. Storia di un istituto al servizio della scuola italiana (1929-2009) (pp. 9-31). Giunti. 

Meda, J. (2016). Mezzi di educazione di massa: saggi di storia della cultura materiale della scuola tra 19° e 20° Secolo. FrancoAngeli. 

Pizzigoni, F. D. (2022). Tracce di patrimonio. Fonti per lo studio della materialità scolastica nell’Italia del secondo Ottocento. Pensa Multimedia. 

Rico, L.M. (2004). Exhibis para educar. Objectos, colecciones y museos de la ciudad de México (1789-1910). Pomares. 

Trigueros-Gordillo, G. y Rubio-Mayoral, J.L. (2018). El patrimonio educativo en la Exposición universal de París de 1878. Universidad de Sevilla. 

Viola, V. (2018). Il museo artistico e industriale di Giuseppe Barone di Baranello. Rivista di Storia dell’Educazione, 5, 247-264. 

CfP in inglese

Ces femmes qui comptent. Le genre de l’enseignement commercial en France au XIXe siècle

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Nouvelle parution : Marianne Thivend, Ces femmes qui comptent. Le genre de l’enseignement commercial en France au XIXe siècle, Presses Universitaires de Lyon, 2024.

Les femmes ont toujours travaillé. Ainsi au XIXe siècle, elles sont présentes partout dans la sphère commerciale. Elles gèrent des manufactures, tiennent les comptes et s’occupent de la clientèle d’ateliers, de commerces de gros ou de détail. Elles sont épouses de, filles de ou veuves, mais aussi indépendantes et employées. Partenaires de l’économie familiale ou salariées, ces femmes qui comptent ont-elles été formées ? 

A la fin du XIXe siècle, la nécessité d’orienter les filles des petites classes moyennes vers une formation puis un métier est progressivement acceptée, notamment dans le domaine de la comptabilité et du commerce. Cette première connexion entre formation et travail pour les femmes doit beaucoup à quelques pionnières qui ont négocié pour qu’une place soit faite aux filles dans un enseignement technique en cours de fabrication et alors pensé pour les garçons. À partir d’approches locales sur l’ensemble du territoire national ainsi que des parcours biographiques d’Élise Luquin et de Marguerite Malmanche, l’ouvrage retrace l’émergence puis l’institutionnalisation des formations commerciales pour les filles et les femmes lors de la Seconde moitié du XIXe siècle. Il met en avant les objectifs ambivalents des formations alors mises en place, entre le développement de l’agentivité économique et sociale des femmes et leur assignation aux positions subalternes des métiers de la comptabilité.

Lien vers la publication

Nachrichten zum Webportal

Nachrichten zum Web-Portal www.bildungsgeschichte.ch

Das Webportal bietet über eine Suchmaschine direkten Zugang zu Datensätzen und Dokumenten-Repositories aus den wichtigsten Forschungsprojekten, die die bildungshistorische Forschung in der Schweiz in den letzten Jahren hervorgebracht hat. Zu seinen Besonderheiten gehören der direkte Zugriff auf die Dokumente, die Volltexterkennung und die Vernetzung unterschiedlicher Daten- und Dokumentensätze. Träger des Portals ist ein Förderverein, der mit der AG Historische Bildungsforschung eng zusammenarbeitet. Seit Anfang dieses Jahres ist der Verein nun dabei, das Portal neu zu implementieren und den gestiegenen Anforderungen an Open-Data-Infrastrukturen anzupassen. Dies gilt insbesondere für den Einbezug neuer, auch kleinerer Datenbestände in die Suchmaschine, um damit eine effizientere Organisation der Suchfunktionen zu erreichen. Neben Eigenmitteln des Vereins greift hier auch eine kleine Finanzierung aus dem PgB-Programm «Open Science» von swissuniversities. Als Partnerhochschule fungiert dabei die Pädagogische Hochschule der SUPSI. Der Abschluss des Projektes ist für November 2024 vorgesehen.

The School and Its Many Pasts, a cura di Juri Meda, Lucia Paciaroni, Roberto Sani. Macerata: Edizioni universitarie di Macerata, 2024.

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Quest’opera è uno degli esiti di un Progetto di ricerca di interesse nazionale (PRIN) che ha riunito numerosi ricercatori in storia dell’educazione in Italia e che ha tra i suoi esiti più interessanti e importanti il portale web Memoria scolastica. Riunisce, in lingua inglese, i testi delle comunicazioni presentate al Convegno internazionale Memoria scolastica di Macerata (dicembre 2022), durante il quale si era intensamente discusso del potenziale del patrimonio culturale, dei materiali scolastici come anche delle celebrazioni e delle varie forme di musealizzazione per una storia dell’educazione in grado di produrre memoria a partire dalle numerose memorie (ufficiali e private, collettive e individuali, scritte e non scritte) che caratterizzano la storia della scuola pubblica, attraverso metodologie innovative quali la public history, ma anche attraverso un’attenta valorizzazione del patrimonio e delle istituzioni esistenti. Il risultato è quest’opera in quattro volumi, pubblicata dalla Macerata University Press in modalità Open access (a questo link). I quattro volume trattano rispettivamente dei problemi definitori e dei vari tipi di memoria (vol. 1), delle memorie ufficiali e istituzionali (vol. II), delle forme di memoria collettiva (vol. III) e di quelle di memoria individuale.